ADVICE MYSELF

by - August 21, 2018



Now i realize why kalau nak nasihat or bagi teguran kena penuh dengan hikmah. Menegur tanpa menyakiti hati orang lain. Tepat terus ke hati. Now I miss someone who always advice me. Keep reminding what's right and wrong. 

Bukannya hanya pandai taip bla bla bla kat twitter kononnya tu cara kau menegur but the end dengan cara tu kau sebenarnya menyakitkan hati orang lain tanpa sengaja. 

Yeah, maybe orang yag kau nak aim untuk baca tu terasa tapi dari sudut lain cuba fikir hati mana yang akan terasa lagi.

“Dia ni kata kat aku ke"

“Aku ada buat salah dengan dia ke"

“Asal dia tweet macam tu"

“Asal dia emo semacam ni" 

Kau akan mengundang thoughts macam ni untuk followers kau yang pada asalnya tak buat apa apa pun dengan kau. 

Be adult, babe.


Kita dah besar. Sama-sama boleh tahu mana betul mana salah. Kalau kau nak tahu perkataan yang kau taip tu sebenarnya lagi tajam dari pisau. Lagi menyakitkan.

Cara untuk ignore orang macam ni ialah mute dia. Kau mungkin akan rasa macam “Dia ni kawan aku, tak sampai hati la”. Masa ni kau kena fikir untuk diri kau. Kalau dia ni kawan kau, takkan tu cara dia tegur kau. Cara macam ni takkan merubah apa apa sebab kau hanya mute dia daripada socmed tapi irl kau tetap jumpa dia gelak huhahuha dengan dia tapi kalau part terasa irl tu settle dengan hati sendiri la yee. Kalau dia ikhlas berkawan dengan kau, susah senang pahit manis dia telan bersama babe perhhhh ayat aku hahahah.

Next, cuba la slow talk dengan dia. Cakap dengan dia yang kau terasa hati dengan dia. Suggest dekat dia cara lain untuk dia tegur kau without sakitkan hati kau.  Bagi aku cara ni macam paling selamat kalau nak guna tapi memerlukan setinggi gunung keberanian. Sebab kita nak bercakap dengan kawan kita yang kita sakit hati dengan dia, kita mungkin tau how he/she will react after this. Kalau positif means this work for you. Kalau dia macam tak boleh terima, kau pun dah boleh slow slow angkat kaki cari kawan baru kalau nak hidup aman hahaha.

Bagi aku, aku masih tak berani cara yang kedua tu, tapi cara pertama dah setel. Tapi kadang kadang ada jugak aku yang stalk dia sendiri, pastu sakit hati pastu haa tanggung la sendiri hahaha sebab dalam dunia jangan expect jumpa orang baik je tau. Rambut sama hitam hati lain lain. Sekian luahan aku untuk malam ni


You May Also Like

0 comments