KEM UNIT BERUNIFORM IPGKPI

by - September 11, 2018



First of all, kem ni bukan untuk have fun saja-saja tau. Kem ni dianjurkan sebab ada subjek MPU iaitu Unit Beruniform untuk Semester 3 budak IPG. So satu Malaysia IPG ni akan buat kem UB ni, yang membezakan kem IPG dengan IPG yang lain ialah tempatnya. Perancangan awal kitorang memang dah dapat makluman bahawa kem UB ni akan buat Bagan Lalang namun Allah sebaik-baikk perancang last minute kitorang dapat makluman masa taklimat yang kem kitorang dekat tapak BIG IPGKPI. Masa dapat tahu buat kat IPG je semua dah macam down gila, sedih harap ni semua prank pensyarah. Time aku tau aku sedih juga sapa je tak sedih an esok nak pergi harini baru tahu buat kat IPG  je nak packing apa semua pun macam hmmmmm. Tapi walaupun buat kat IPGKPI je kami semua tak dibenarkan untuk balik asrama, ye lah jauh kot so semua packing lengkap habis la.

Geng bersihkan toilet




Kem ni hanya 4 hari 3 malam. Hari first datang tu kitorang kena bersih-bersih sikit tapak BIG tu sebab bersepah sikit. Daun daun sapu kumpul setempat. Buat ampaian senang nanti nak jemur kain basah ke. Bersihkan kolah. Sapu and mop tempat berkumpul tu. Pasang khemah. Sebelum tu, kitorang dah tubuhkan barisan amt dan ajk tugas tertentu untuk kem ni. Tugas tugas ni dah disusun oleh ajk untuk kitorang. A big clap to them. Kalau macam aku masa tu, aku sapu daun daun dekat bahagian ampaian then aku pergi bahagian dapur susun apa yang patut. Pada masa yang sama kitorang dah dibahagikan ikut Integrasi. Integrasi ni asalnya ada 7 tapi ni hanya untuk geng masak kalau untuk  ujian dan kebudayaan ada 5 je. Kalau geng masak aku integrasi 7 and untuk ujian aku integrasi 4. Then lepas dah habis kemas kemas, geng integrasi 2 akan sedia untuk masakan tengahari.

First dish of the day 


Okay petang tu pulak ada refreshment untuk ikatan dan simpulan tali. Refreshment ni penting sebab kitorang mostly tak ingat apa apa yang kitorang belajar especially aku la. Masa buat tu baru aku ingat ikatan manok, buku sila, tindih kasih, impit, bunga keti and banyak lagi. ikatan pula ada seraya, serong, tripod (gunting). Ada je budak lain yang dah cekap macam hari hari diorang buat ikatan ni hahahahDone refreshment pasal ikatan. Solat asar berjemaah. After that refreshment pasal kawad. Kawad ada dua, statik dengan dinamik je. Kalau statik diuji pasal koman. Kalau dinamik diuji pasal hormat, terima sijil, tukar langkah and 2 lagi. Tak ingat dah hahaha. Refreshment pasal kawad start lepas asar sampai laa pukul 7. Pukul 7 mandi and siap siap untuk solat maghrib berjemaah. Pastu ada tazkirah sikit lepastu solat isyak. Then makan malam. Lepastu refreshment pasal pertolongan cemas. Basically, pertolongan cemas ni pasal cara ikat anduh untuk luka luka tertentu. Sekian hari pertama.



   


Hari kedua pulak, hari penilaian untuk unit beruniform. Semua orang kena pakai unit beruniform rasmi. Kalau aku pandu pandu puteri pakai baju kurung biru. Ujian untuk hari kedua ialah simpulan kraftangan, pertolongan cemas, simpulan tali dengan kawad kaki. Kitorang integrasi 4 pergi ujian kraftangan dulu ataupun orang panggil gajet. Ujian ni kitorang kena buat sebarang kraftangan tak kisah la meja ke tempat duduk ke tripod ke asalkan benda tu kukuh. Dia nilai suatu gajet tu kukuh kalau dia pegang gajet tu gajet tu tak goyang and kalau penilai baling gajet tu gajet tu tak hancur and cara ikatan yang digunakan dekat gajet tu. Next, ujian kedua pertolongan cemas. Ujian ni dinilai cara buat anduh cincin, luka kat kepala, bebat, usungan ada lagi satu tak ingat dah. Cara penilaian dia kekemasan anduh tu diikat, ikatan buku sila tu boleh bukak balik. Next ujian pula simpulan tali. Yang ni memang kena tahu dan hafal cara simpulan tali tuuu. Ada 7 simpulan kena buat 5. Kalau ikatan ada 5 kena buat 3. Last sekali, kawad kaki. Kalau integrasi kitorang siap semua tu sebelum Maghrib, ada je yang tak siap lagi sambing pulak malam tu. yang dah siap tolong kemas kawasan sekeliling. Kalau macam integrasi 4, kena kemas dapur.






Hari ketiga pula ada ujian masakan rimba. Ujian ini diuji dengan cara masakan sama ada bakar atau buat sup. Macam biasa ujian ni akan duiji secara berkumpulan iaitu ikut integrasi. Kalau macam aku integrasi 4. First kitorang pilih tempat yang strategik sikit (read as lapang) so senang nak bentang canvas, nak buat unggun api. Dalam kumpulan aku lelaki semua sangat function sama juga dengan perempuan. Lepas dah jumpa tempat kitorang cari kayu api kat hutan ipg tu hahaha. Dah buat pun kat hutan ipg kann whut do you expect babe ? Tapi just nice je hutan ipg tak jumpa binatang buas pun, boleh dikatakan selamat la. Then dah lengkap semua barang keperluan, kem kom panggil semua orang untuk tengok cara penyembelihan ayam. Kitorang revise sikit rukun sembelihan, syarat sembelihan, sunat sembelihan. Ye laa kang budak budak ni salah sembelih jadi haram pulak ayam tu. Dah tak boleh makan sob sob. So benda ni penting. It was so nice gilaa like aku tengok sendiri cara sembelih ayam tu ! Then satu integrasi kena sembelih 4 ayam. Aku yang tukang pegang ayam pun dah kecut tauuu. Panas gilaaaa kaki ayam tuuu. Aku takut ayam tu gerak gerak pastu aku terkejut pastu terlepas. Tak pasal pasal group aku tak cukup ayam. Imaginative gila waktu tu. 





                               

Alhamdulillah waktu sembelihan berjalan dengan lancar, part yang paling geli sekali buang bulu ayam aku serius rasa nak termuntah. Tapi sebelum buang tu celup ayam dalam ayaq panas dulu bagi senang nak buang bulu. And aku dapat fakta baru yang kaki ayam ni ada stoking, yess stoking kira macam kaki ayam ni bersih jee. Hahahah. Thanks to Murtadha fo the info haha! Next kitorang bahagikan ayam tu kecil kecil supaya muat nak masuk dalam buluh tu. Ada budak lelaki buat rempah ratus untuk ayam tu. masuk garam, gula, rempah ratus bagai tu. then kacau kacau kat ayam pastu masuk dalam buluh. Aku tak sure diorang masukkan air sikit ke tak sebab last sekali lauk tu jadi macam sup hahah not bad laa cuma macam garam tumpah sikit hahaha. Maybe sebab ayam pun keluarkan jus jus dia. Rasa dia okay laa lepas makan dengan nasi hahaha cuma pedas sikit. Kitorang pilih ayam yang elok elok sikit nak bagi kat penilai nak play safe kitorang ambik bahagian takde kulit sebab takut bulu terlekat kat kulit so ambik ayam yang takde kulit. Then ayam tu makan dengan tomyam yang integrasi aku masak hahahha lawak gila masa masak tomyam ni. Ada aku gi masukkan 4 biji lima nipis segedebuk macam tu sebab aku ingat tu tips ustazah suruh masukkan untuk bagi sedap hahaha. Bongokkk ! Malu dekat lelaki kat situ. Jatuh saham aku ahhaha. Tapi buat tomyam ni susah juga untuk kuantiti yang besar  ini tak cukup laa kurang laa macam macam hahha. Pastu makan pulak dengan nasi lembik hahaha tapi sedap sebab aku suka nasi lembik tuuu. Habis makan solat zohor pastu tazkirah sikit pastu ada yang buat preparation untuk bbq malam ni. Ada yang preparation untuk malam kebudayaan malam tu. Kumpulan aku dapat tema pantun, means buat apa apa je tapi include pantin dalam persembahan tu. Kitorang buat preparation lepas Asar sebab ajk makanan dalam kumpulan kitorang function sangat hahaha. Okay dah dapat gambaran awal pasal persembahan untuk malam tu semua balik and siap siap untuk maghrib and persembahan malam tu.Kalau nak tengok persembahan tu ada kat sini. Lepas malam kebudayaan tu, makan malam dengan ayam bbq sedapppp !
                                        


       

Hari last, macam biasa pagi tu roll call pastu kemas kemas. Bersihkan balik tapak kem tu. Acara penutupan rasmi kat dewan idris marbawi. Ada sesi bergambar sikit. Then habiss.




You May Also Like

0 comments